MickeyBWesMHistorie

Zoals velen in mijn tijd (jaren zestig) leerde ik mezelf gitaarspelen (zie Biografie, onderdeel Muziek). Op gegeven moment liep ik vast en wilde meer. Er waren in mijn omgeving geen gitaristen die mij iets over het spelen van jazz op de gitaar konden vertellen. Ik werkte toen nog op een kantoor (AZA = Algemeen Ziekenfonds Amsterdam) en een van de ‘klerken’ kwam met twee lp’s aanzetten die hij per abuis van zijn boekenclub had gekregen. Hij vond er helemaal niets aan en vroeg of ik ze wilde hebben. Het betrof de lp’s: ’Movin’Along’ en ‘The Incredible Jazz Guitar of Wes Montgomery’.Thuis zette ik de saffieren naald op het vinyl en wist niet wat ik hoorde. Deze Wes Montgomery speelde de sterren van de hemel en wat voor prachtige akkoorden gebruikte die man. Ik was helemaal verkocht. Ik wilde die akkoorden ook leren en bezocht in mijn middagpauze De Nieuwe Muziekhandel in de Leidsestraat, tien minuten lopen vanaf het kantoor waar ik werkte. Ik vond daar het boek: ‘Mickey Baker’s Complete Course in Jazz Guitar’. Thuis gekomen sloeg ik het boek open en een van de eerste akkoorden die behandeld werd was het Gmaj7 akkoord.
Ik werd op staande voet verliefd op die prachtige open klank van dit akkoord. Ik kocht meer boeken en het viel me op dat er over het algemeen weinig lijn in de boeken zat. Voor mezelf ging ik al het geleerde eens op een rijtje zetten en geleidelijk aan werd het een heel schrift vol. Toen ik ging lesgeven maakte ik stencils vanuit dit schrift en bundelde deze met een ringbandje. Zo ontstond mijn eerste methode. Langzamerhand breidde deze methode zich uit en werd een echt boek. In 1983 werd dit boek: ‘Gitaar Methode Ritme Gitaar’ door Han Drost Muziekuitgeverij uitgegeven. Dit boek was handgeschreven.
Mijn droom om eens een boek uit te geven was werkelijkheid geworden. Toen nog niet te bedenken dat er vijftig verschillende boeken (2012) bij bekende uitgevers zouden worden uitgegeven en vele in vier talen.

Toen Wim Schut, van Wolters Noordhoff, bij Lianne Abeln (zie Muziek-Lianne Abeln) op bezoek was voor het project “Grunneger Laidjes’, liet Lianne met trots (volgens haar zeggen) mijn dikke, met de hand geschreven gitaarmethode aan hem zien. Ook lag daar een opzet voor vier combostukken. Hij vroeg of hij er in kijken mocht, nam het geheel mee en belde me later of het uitgegeven mocht worden. De titel van de combostukken werd ‘4 Combostukken’ Arrangementen voor variabele combinaties (1987). Hierna volgde de methode ‘De  allround basgitarist’ (twee delen) en de dikke gitaarmethode bewerkte ik tot ‘De allround plectrumgitarist’ (drie delen).  Al deze boeken waren handgeschreven. Ik schreef de tekst en mijn zoon Maurice vulde de noten, via een malletje, in.

Vanaf 1993 tot heden werk ik  voor uitgeverij de Haske/Hal Leonard waar ik samen met Stephan Mooibroek (Steve) de serie ‘Ed & Steve Songbooks’ uitgaf. Het werd een successerie. Daarnaast schreef ik speelboeken voor de elektrische en de klassieke gitaar, songbooks in allerlei stijlen: Nederpop, Palingsound, Hardrock, Grunge, Christmas songs enzovoort. De meeste boeken zijn vijf-talig. Voor uitgeverij Nijgh & van Ditmar werkte ik mee aan de trilogie Acda en de Munnik en ten slotte werd: ‘Variations on a French folk song’ voor blaaskwintet door uitgeverij Bronsheim Music uitgegeven.

Veel van mijn boeken kom je in vrijwel alle muziekzaken in binnen – en buitenland tegen. Ik ben nu alweer twintig jaar auteur bij een van de grootste muziekuitgeverijen: de Haske/Hal Leonard in Heerenveen. Veel werkte ik samen met Jaap Kastelein. Er bestond tussen ons een soort muzikale chemie. Als wij een uurtje bij elkaar aan tafel zaten ontstonden de ideeën voor nieuwe boeken als vanzelf.
Het onderstaande mailtje kreeg ik naar aanleiding van mijn boek ‘4 Combostukken’ Arrangementen voor variabele combinaties:

Beste Ed, (111012)
Helaas bezit ik geen opnames van jouw combostukken stukken meer. Ik heb ze enorm veel gespeeld! In die tijd was het zo handig dat jij ook alle Bb en Eb partijen erbij had geschreven.
In de 90er jaren speelde ik ze met mijn eindexamenklassen-muziek in het V.O, later gebruikte ik ze ook op het Conservatorium om studenten kennis te laten nemen van bepaalde stijlkenmerken, en ze te laten zien hoe een goed arrangement in elkaar zit.
Het is mogelijk dat er ergens nog een oud cassettebandje is, waarop een opname te beluisteren valt. Mocht ik dat ooit vinden, dan laat ik het je weten.
Maar voor nu: dank voor je mooie inspirerende stukken!
Hartelijke groet,
Tessa Kraus
Muziekdocent Dalton College & Conservatorium Den Haag

Ook Artez Zwolle gebruikt mijn combostukken.

In de nieuwsbrief van BeatsNBits krijgen mijn ‘4 combostukken’ de status van Gouden Ouden:
(zie de onderste bladzijde van de nieuwsbrief)
http://www.beatsnbits.nl/nieuwsbrief/nieuwsbrief_201201.pdf

 

Historie

Ooit was het mijn wens een gitaarboek te schrijven. De eerste boeken schreef ik met de hand. Het mooie en regelmatige handschrift dat erfde ik van mijn vader kwam me goed van pas. Het werden enorm veel boeken (zie Uitgeverijen).
Hieronder mijn relaas.

Footer slideshow Uitgeverijen historie

  • Notenmal_headerfoto_klein.jpg
Copyright © 2019 Ed Wennink

Hoofdmenu

Free Joomla! templates by Engine Templates